Social hållbarhet - Finlandssvensk yrkesutbildning i fokus

12.11.2024 10:15

Valtatie 30

 

Parallellprogrammen 1, 2 och 3 ordnas två gånger, kl. 13.45–14.35 och kl. 14.45–15.35. Du kan välja att delta i två av dem. Parallellprogram 4 ordnas endast en gång, kl. 13:45–15.35 (inklusive kort paus). Målgruppen för parallellprogram 4 är personer i förmansställning. 

 

Parallellprogram 1: OPTIMA IDG – Vi växer tillsammans (45 min)

IDG är en förkortning av Inner Development Goals. En styrgrupp på Optima har utvecklat en ny modell för förebyggande elevhälsa baserad på ramverket IDG. Modellen har testats under läsåret 23/24 av pilotlärare och studerandegrupper. IDG är ett ramverk med fem centrala teman; att vara, tänka, relatera, samverka och agera. Man listar 23 förmågor som individer behöver utveckla, tex kreativitet, optimism, mod, empati, tillit och kritiskt tänkande.  

Optima IDG fokuserar på social hållbarhet på många olika plan. Vi har byggt upp ett material för lärare och grupphandledare. Materialet finns på en hemsida som är öppen för alla. Tanken är att läraren med hjälp av enkla och inspirerande övningar kan få studeranden att bättre knyta an till varandra, skapa och uppfinna tillsammans, lyssna på varandra etc. Det finns övningar som hjälper till att förbättra samarbetsklimatet i gruppen, lösa konflikter eller reda upp onödiga missförstånd. Studerandena övar sig på sina inre färdigheter och får personlig utveckling på köpet! 

Denna modell är utarbetad inom projektet Förebyggande studerandevård, vilket har fått bidrag från undervisnings- och kulturministeriet.

Optima IDG presenteras av Camilla Fellman, projektkoordinator i Optima

 

Parallellprogram 2: Prakticum – Med studerandes röst/språk (45 min)

Vi presenterar det UBS finansierade projektet Med studerandes röst/språk inom Prakticum. Projektet har två målsättningar, (1) att stöda välmående och jämställdhet på läroanstalten och (2) att utveckla välmåendeledarskapet. Projektet genomförs i praktiken med inslag av såväl studerande som läroanstaltens ledningsgrupp. Under parallellprogrammet berättar vi om hur projektet har framskridit och vilka planer och modeller vi har tagit fram. Projektadministratör Victor Rehn presenterar materialet som skapats inom Prakticum och dess betydelse för läroanstalten nu och i fortsättningen. 


Lyssna & lär med Hållbart på Menyn! Projekt Hållbart på menyn från Folkhälsan presenterar sin STEA finansierade verksamhet och dess betydelse för välmående bland unga med fokus på kost. Projektledarna Ebba Håkans och Sophia Le Roux avslöjar vad projektet skapat tillsammans med studerande från Prakticum under hösten – och vi får ett smakprov av deras podcast som även går att koppla till ett undervisningsmaterial. "Målet är att lära ut planetsmarta och hälsosamma kostvanor med hjälp av studerandes röster", säger projektledarna.

 

Parallellprogram 3: Axxell - Delaktig och välmående tillsammans (45 min)

I projektet jobbar vi för en socialt hållbar yrkesutbildning med fokus på studerandes välmående och delaktighet. Där ingår projektparternas satsningar på verksamhet i studerandekårerna. Vi sprider också information och ordnar verksamhet för att visa vad kommunen och tredjesektorn erbjuder för stöd lokalt. Projektet har fyra delmål: 1. Att stärka de studerandes verksamhet för deltagande och påverkan, 2. Att stödja välbefinnandet i läroanstaltsgemenskapen för att främja likabehandling och jämlikhet, 3. Att stärka de studerandes färdigheter att hantera vardagen och 4. Att utveckla ledningen av välbefinnandet. Med projektet vill vi skapa en tryggare och mera trivsam lärmiljö för alla. Projektet koordineras av Axxell och samarbetsparter är Prakticum, Optima, Yrkesakademin i Österbotten och Folkhälsan. 

 

Parallellprogram 4: Coachande Ledarskap – Verktyg och strategier (90 min)

Parallellprogrammet ordnas som en workshop och riktar sig till personer i förmansställning. Vi inleder med en kort föreläsning med fokus på grundprinciperna för coachande ledarskap, inklusive målsättning, feedback och kompetensutveckling. Innehållet anpassas efter deltagarnas behov och resultatet från en förhandsenkät. Avsikten är att via parövningar och självbedömningar skapa konkreta strategier för att sätta mål, ge feedback och stödja teamets utveckling, med andra ord att tillämpa coachande ledarskap i den egna verksamheten. Varje deltagare skapar en personlig ”verktygslåda” som stöder deras ledarskap.

För att workshoppen ska vara så relevant för deltagarna som möjligt kommer de att få besvara en enkät på förhand före seminariet. Svaren ligger till grund för anpassningen av de specifika teman och diskussionspunkter som tas upp.

Workshopen leds av Heini Pensar, PhD, forskare och universitetslektor inom området ledarskap och ekonomiska vetenskaper i Vasa universitet.

 

Välj antal anmälningar
Anmälan
Sista anmälningsdagen
Antal

Sista anmälningsdagen 25.10.2024 23:59

Antal:


Evenemangets tidpunkt

Börjar:   12.11.2024 10:15
Slutar:   12.11.2024 16:40

Evenemangets plats

Valtatie 30

Hatapään valtatie 30
33100 Tammerfors

Se större karta och vägbeskrivning