Luova luokka -seminaarissa tieto on valtaa. Seminaari tarjoaa oivalluksia ja työkaluja informaatio- ja medialukutaidon edistämiseen osana varhaiskasvatuksen, koulujen, nuorisotyön sekä kirjastoalan mediakasvatusta. Osallistujat voivat hyödyntää seminaarin antia omassa ammatillisessa työssään ja luovan toiminnan kehittämisessä.
Luova luokka -seminaarin järjestämisessä ovat mukana Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut, Oulun kaupunginkirjasto, Oulun lastenkulttuurikeskus, Oulun kansainvälinen lasten- ja nuortenelokuvien festivaali ja Pohjois-Suomen aluehallintovirasto.
Ohjelma:
08.30 - 09.00 Seminaariin ilmoittautuminen, Infopiste
09.00 - 09.15 Seminaarin avauspuheenvuoro,
Hannamari Salkola, opetustoimen ylitarkastaja, Pohjois-Suomen aluehallintovirasto
09.15 - 10.00 Vauhtia ja vaarallisia tilanteita informaation valtatiellä! Anu Ojaranta, kirjastotoimen ylitarkastaja, Lounais-Suomen aluehallintovirasto
10.00 - 10.30 Kahvitauko (maksuton)
10.30 - 11.15 Erilaisen oppijan kohtaaminen ja oppimisen apuvälineet, Riikka Marttinen, erityisasiantuntija, toimintaterapeutti, Erilaisten oppijoiden liitto
11.15 - 12.00 Some, valetieto ja tekoäly haastavat lukutaidon, Harto Pönkä, sosiaalisen median, koulutusteknologian ja tietosuojan asiantuntija, Innowise
12.00 - 13.00 Lounastauko (omakustanteinen)
13.00 - 16.00 Työpajat Hotelli Lasaretissa ja Kulttuuritalo Valveella. Tarkemmat paikat ilmoitetaan työpajaan osallistujille myöhemmin.
Työpajat
Työpaja 1: Oppimisen apuvälineet erilaisen oppijan tukena
Riikka Marttinen Kesto: 3h
Osaatko sanella, kuunnella tai kääntää tekstiä? Tiedätkö miten tekoälyn avulla voit selkeyttää tai tiivistää tekstiä helppolukuisemmaksi ja saavutettavammaksi? Kiinnostaako miten parantaa keskittymistä palavereissa tai koulutuksissa?
Työpajassa tutustutaan perinteisiin ja digitaalisiin oppimisen apuvälineisiin. Pääset kokeilemaan lukemisen, kirjoittamisen ja keskittymisen apuvälineitä sekä tekoälyn hyödyntämistä tukiälynä.
Työpajassa perehdytään ja kokeillaan Microsoft 365 helppokäyttö- ja saavutettavuustoimintoja sekä Copilot tekoälyä. Ota siis työpajaan mukaan oma tietokone ja kirjaudu Microsoft 365 tilillesi. Erilaisten oppijoiden lisäksi kuka tahansa voi hyödyntää työpajassa esiteltyjä toimintoja omassa työssään tai opinnoissaan.
Työpaja 2: Yhteistä matkaa suunnittelemaan!
Anu Ojaranta Kesto: 2h
Työpajan ytimessä on ohjatun tutkimisen menetelmä, jossa opintokokonaisuuksia tai oppimistehtäviä tuumitaan yhdessä opettaja ja kirjastoammattilaisten yhteistyössä. Vetäjä opastaa osallistujat menetelmän pariin. Työskentelyn jälkeen otetaan yhteenvetokierros. Mitä opittiin, voisiko yhteistä suunnittelua arjessa jatkaa? Löytyikö yhteinen polku ja jos polulla oli kaatuneita puita matkaa hidastamassa, miten esteitä voisi raivata?
Työpaja on pituudeltaan 2 h sisältäen pienen tauon. Työpajaan toivotaan koulu- ja kirjastotyöpareja tai -ryhmiä. Pyritään löytämään juuri ne ihmiset samaan työpajaan, jotka muutenkin tekisivät töitä yhdessä saman kunnan alueella.
Työpaja 3:Tekoälyllä tehty disinformaatio
Harto Pönkä
Kesto: 1h, Huom. ohjatun työpajan kesto on 1 h, mutta osallistujat voivat halutessaan jatkaa työskentelyä sen jälkeen.
Työpajassa tutustutaan tekoälyn avulla tehdyn disinformaation tunnistamiseen ja verkosta saatavilla oleviin työkaluihin ja tukimateriaaleihin. Aiheina ovat mm. tekoälyllä tehdyt kuvamuokkaukset, valokuvat, ääninauhat ja videot. Tavoitteena on lisätä osallistujien tuntemusta AI-disinformaation tunnistamisen työkaluista sekä tekoälylukutaitoa.
Työpajaan osallistujat voivat perehtyä valitsemaansa aiheeseen lähemmin ja suunnitella siihen liittyvän tietopaketin tai opetusmateriaalin lapsille ja nuorille. Kouluttajalla on aihe-ehdotuksia, mutta osallistujat ovat vapaita valitsemaan myös itse keksimänsä aiheen.
Työpaja 4: Elokuvalukutaidon perusteet
Antti Haaranen, Oulun lastenkulttuurikeskus Kesto: 3 h
Työpaja tarjoaa johdannon elokuvalukutaidon perusteisiin. Koulutuksessa elokuvataidetta tarkastellaan elokuvaharjoitusten avulla, joita voi helposti monistaa lapsiryhmän kanssa työskentelyyn. Harjoitusten avulla perehdytään siihen, miten elokuvilla ohjataan katsojan huomiota, luodaan merkityksiä, ilmaistaan ajatuksia ja esitetään tunteita. Työpajan tavoitteena on saada osallistuja ajattelemaan kuin elokuvantekijä!
Koulutus antaa valmiuksia elokuva- ja mediatekstien kriittiseen analyysiin sekä lisää tietoa elokuvan kielestä ja tekniikoista. Koulutus perustuu Valveen elokuvakoulun uunituoreeseen julkaisuun: Elokuvataiteen käsikirja – Elokuvalukutaidon toimintamalli lasten ja nuorten elokuvakasvatukseen (2024). Opas on jaossa seminaarissa.
Työpaja 5: Mediakriittinen katse – Kuinka ja miksi media- ja informaatiolukutaito tulisi vahvistaa?
Christa Prusskij, Mediakasvatusseura ry. Kesto: 1,5 h
Työpajassa perehdytään siihen, mitä on luotettava tieto, disinformaatio ja informaatiolukutaito. Työpaja tarjoaa osallistujille sekä taustoitusta, esimerkkejä että käytännön harjoituksia, jotka auttavat tutkimaan ja vahvistamaan omaan media- ja informaationlukutaitoa sekä kriittistä ajattelua jatkuvasti kasvavan informaatiotulvan keskellä. Käytännön harjoitukset, ryhmäkeskustelut ja oman toiminnan tarkastelu syventävät ymmärrystä, miten tehdä tietoisempia päätöksiä ja miksi media- ja informaatiolukutaito on ylipäätään tärkeää.
Työpaja 6: Lyhytelokuvanäytös ja asiantuntijavierailu sosiaalisen median valesisällöistä
Vetäjät: Reetta Vähä ja Maria Orrenmaa, Oulun kaupungin nuorisopalvelut Kesto: noin 1h
Oulun kansainvälinen lasten- ja nuortenelokuvien festivaali tarjoaa festivaaliohjelmistosta seminaaripäivän aiheita tarkastelevat kaksi lyhytelokuvaa sekä asiantuntijavierailun.
DOUDOUCHALLENGE (Ranska, 2023, 7 min)
Olivia, 10-vuotias tyttö, on koukussa puhelimeensa ja sosiaaliseen mediaan. Somevaikuttajista lumoutuneella tytöllä on perhematkalla mukanaan vanha pehmolelu, joka joutuu haasteen eteen saadakseen puhelimeensa uppoutuneen nuoren tytön avaamaan silmänsä.
BE YOURSELF, ENOUGH! (Norja, 2023, 16 min)
12-vuotias Solveig tapaa Peerin, johon ihastuu. Solveig on hyvin tunnettu somemaailmassa, joten Peer päättää pyytää tyttöä editoimaan hänestä temppupyöräilyvideon, jossa temppuosiot ovat kuitenkin toisen pyöräilijän tekemiä. Videosta leviää hirveä kohu, kun katsojat alkavat epäillä, että Peerin taituruus onkin huijausta. Solveig haluaa tunnustaa, mutta Peer pelkää seurauksia.
Elokuvanäytöksen jälkeen Reetta Vähä ja Maria Orrenmaan johdolla näkökulmia ja keskustelua aiheesta: Millaisia valesisältöjä sosiaalisessa mediassa saattaa olla? Miten näitä voi tunnistaa? Millä tavoin harhaanjohtava informaatio näkyy nuorten arjessa? Voiko somessa olla ”oikeaa tietoa” ja miten sen löytää ”väärän tiedon” seasta?
Työpajassa keskustellaan yhdessä keinoista, millä tukea nuorten medialukutaitoa myös sosiaalisessa mediassa.
Muut tiedot
Tarkemmat tiedot Luova luokka-tapahtumasta löytyvät täältä: www.kulttuurivalve.fi/luovaluokka
Lisätietoja
Hannamari Salkola
opetustoimen ylitarkastaja
hannamari.salkola@avi.fi
Tommi Nevala
Tuottaja, elokuvakasvatus
tommi.nevala(at)ouka.fi
044 703 7547