Tilaisuudessa pohditaan neuroepätyypillisyyden ilmentymistä ja erityisesti sitä, miten neuroepätyypillisyys vaikuttaa lasten ja nuorten osallisuuteen. Aihetta tarkastellaan lainsäädännön ja diagnostiikan kautta, mutta myös kokemustasolla eri toimijoiden näkökulmista.
Nepsy on lyhenne neuropsykiatrisista häiriöistä, jotka aiheutuvat aivotoiminnan rakenteellisesta ja toiminnallisesta poikkeavuudesta. Neurokirjon oppilaan tukeminen koulussa ja arjessa on tärkeää. Jokainen opettaja, ohjaaja tai koulun muu henkilökuntaan kuuluva voi tukea oppilasta arkisissa haasteissa – tehtävä kuuluu erityisopettajan lisäksi ihan kaikille oppimisyhteisön aikuisille.
Mitä kasvattajat voisivat tehdä huomioidakseen neurokirjon oppilaita paremmin työssään? Miten lasta ympäröivät toimijat voisivat edistää neuroepätyypillisten lasten ja nuorten osallisuuden kokemusta?
Tervetuloa mukaan!
Kohderyhmä
Perusopetuksen, esiopetuksen ja toisen asteen opetus- ja kasvatushenkilöstö
Ohjelma
Lainsäädännön ja sosiaalisen inkluusion näkökulma oppilaan osallisuuteen, Kreeta Pölönen, lakimies, Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto / väitöskirjatutkija, Itä-Suomen yliopisto ja Mirva Poikola, väitöskirjatutkija, Itä-Suomen yliopisto
Vanhempien näkökulma, Tiina Jaakkola, vpj. #näeNepsy ry.
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen, Laura Sokka, neuropsykologian erikoispsykologi
Inklusiivinen toimintakulttuuri ja osallisuus, Sari Granroth-Nalkki, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Tavallisen koulun näkökulma neurokirjon kohtaamiseen, Virpi Niiniketo, neuropsykiatrinen valmentaja ja erityisluokanopettaja Vaajakummun koulu
Kuulumisen tunne ja aivot, Lauri Nummenmaa, aivotutkija, psykologi ja filosofian tohtori
Muut tiedot
Saat vahvistusviestissä suoran linkin tallenteeseen ja voit katsella sen oman aikataulusi mukaisesti.
Osallistuminen on maksutonta.
Lisätietoja
Suunnittelija Sari Karonen, 0295 018058
Ylitarkastaja Kati Koskiniemi, 0295 018674
ICT-pedagogi Simo Marttinen, 0295 018 666
etunimi.sukunimi@avi.fi