Skolgården är viktig för barnens och personalens välmående. Kom gärna med och hör hur man kan göra skolgården mer naturenlig samt använda skolgården i undervisningen.
Målgrupp: lärare och rektorer i grundskolor, personal inom småbarnspedagogik, administrativ personal och alla andra inresserade
Program
13.00 Välkommen. Så gör vi för att möjliggöra lek och rörelse. Patrik Karlsson vicerektor, Västersundoms skola
13.15 How to create good outdoor environment for pupils and teachers? På engelska. Cedric Ryckaert, lärare Belgien
13.45 Utveckling av lärmiljö vid Salpar skola. Kasper Nyberg, rektor, Salpar skola
14.00-14.30 Kaffe och kaka (gratis)
Korta, deltagande workshops om utomhuspedagogik
14.30-15.10 Workshop 1
15.20-16.00 Workshop 2
Välj två olika workshop när du anmäler dig
Workshops
Aktivering av Nepsy barn på skolgården
Ibland är NPF väldigt svårt att upptäcka och det krävs ett oerhört fokus och en viss sorts blick för att se mönstret ta form och bilda en helhet.
Sociala situationer, ljus, oförberedda händelser, dofter, människor i rörelse, synintryck, kollektiv information, risker, ansvar för saker och tider, normer, ovisshet, övergångar, ljud mm är extra betungande för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Hur hantera, utvärdera och förändra för att skapa en trygg vardag och rast för alla?
Ledare Johanna Berlin, Helsingfors stad
Samarbetsövningar på gården
Hur kan vi få det bästa teamet att arbeta tillsammans? Vi arbetar med att tillsammans lösa olika problem, där vi måste utnyttja hela gruppens kapacitet. Vi arbetar med konkreta lösningar som gruppen tillsammans arbetar fram. Till hjälp har vi material som finns i naturen.
Ledare Eva-Lotta Backman, Finlands Svenska Idrott
Utomhuspedagogik i skogen
Workshop med naturskolan. Hur man kan lära eleverna artkännedom (småkryp, växter) och om mångfald i naturen. Vi använder oss av närskogen intill skolan.
Ledare Mikaela Granqvist, Vanda naturskola
Hur man involverar lärare, elever och föräldrar (på engelska)
Workshopen leds av Cedric Ryckaert, klasslärare, från Sint-Paulus School, Kortjik, Belgien. 2016 blev Cedric och tre skollärare oroliga över den ökade mobbningen på skolgården. Förvandlingen av skolgården tog sex år. Skolar har vunnit t.ex. det europeiska Bauhaus-priset och placerat sig band de tre bästa av World's Best School Prize for Environmental Action som delas ut av T4 Education. Kom on hör tips om hur du kan utveckla gården tillsammans med elever, lärare och föräldrar.
Ledare Cedric Ryckaert, Sint-Paulus School, Kortjik, Belgien
Anmäl dig senast 22.04.2025
Om programmet: Kristian Åbacka, kristian.abacka@avi.fi
Om anmälan och annullering: Anni Kettunen, anni.kettunen@avi.fi