Opetus ja oppiminen tekoälyajassa -webinaarisarja
Tämä webinaari on osa aluehallintovirastojen yhteistyössä järjestämää Opetus- ja oppiminen tekoälyajassa webinaarisarjaa. Webinaarisarja sisältää yhteensä neljä maksutonta noin 2-3 tunnin mittaista webinaaria tekoälystä erityisesti opetuksen ja oppimisen kontekstissa.
- Tekoälyn alkeet, 3.9.2024
- Tekoälyn käytännön sovellukset oppilaitoksissa, koulussa ja varhaiskasvatuksessa, 1.10.2024 klo 14-16
- Ajankohtaiset tekoälysuositukset, 5.11.2024 klo 14-15.30
- Arvioinnin uusi aikakausi – Miten tekoäly muuttaa arviointiprosesseja, ke 4.12.2024 klo 14–16
Kohderyhmä
Webinaari on suunnattu erityisesti opetus- ja kasvatusalan henkilöstölle varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.
Ohjelma
Klo 14-14.45 |
Arviointi on luonnollinen ja olennainen osa opetuksen suunnittelua, toteutusta ja prosessin päättämistä. Se läpäisee koko opetus- ja oppimisprosessin ohjaten oppimista ja ollen jatkuvaa, aktiivista toimintaa. Tekoälyn myötä arviointiin liittyvät pedagogiset ratkaisut nousevat yhä tärkeämmiksi. Tekoäly voi tehostaa arviointiprosesseja, mutta miten voimme hyödyntää sitä turvallisesti ja pedagogisesti vastuullisesti? Perusopetuksen opetussuunnitelma linjaa, että arvioinnin tulee olla tavoitteellista ja monipuolista, ja oppilailla on oltava erilaisia tapoja osoittaa oppimistaan. Tekoäly voi tukea arvioinnin suunnittelua ja monipuolistamista, mutta arviointi on aina myös pedagogista vuorovaikutusta. Tekoälyä voidaan hyödyntää esimerkiksi formatiivisen, jatkuvan palautteen sekä yksilöllisen arviointipalautteen antamisessa. Se on myös verraton oppimisanalytiikan keräämisessä. Näitä näkökulmia tarkastellaan käytännönläheisesti perusopetuksen kontekstissa. Kouluttajana Sirkku Lähdesmäki Itä-Suomen yliopistosta. |
Klo 14.45-15.30 |
Tekoälyn vaikutus arviointiin yläkoulussa ja toisella asteella herättää uusia pedagogisia kysymyksiä. Opiskelijoiden käytössä olevat tekoälytyökalut voivat tukea oppimista, mutta miten varmistaa, ettei opiskelija korvaa niillä omaa oppimista, ajattelua tai harjoittelua? Tekoäly on huomioitava jo tehtävien suunnittelussa, mutta samalla on valmistauduttava tulevaisuuteen, jossa tekoäly on pysyvä osa opiskelijoiden arkea. Opettajan näkökulmasta tekoälytyökaluilla voidaan helpottaa arvioinnin suunnittelua ja toteutusta esimerkiksi käyttämällä työkaluja arviointikriteerien laadintaan ja yksilöllisen palautteen antamiseen. Näitä mahdollisuuksia käsitellään konkreettisten esimerkkien kautta. Kouluttajana Juuso Kojo Oulun yliopistosta. |
Kouluttajat
Sirkku Lähdemäki, KT, yliopistonlehtori, yliopistopedagogiikka, Itä-Suomen yliopisto
Juuso Kojo, digimentori, digitalisaatio-ohjelman koordinaattori, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun Yliopisto
Muut tiedot
Tilaisuus on maksuton. Muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia. Tilaisuudesta tehdään tallenne, ja se on katsottavissa kahden viikon ajan.
Lisätietoja
erikoissuunnittelija, Timo Mäkimarttunen, timo.makimarttunen@avi.fi
erikoissuunnittelija, Outi Savolainen, outi.savolainen@avi.fi, p. 0295 017 380