Tapahtuman oletuskuva

Lapin aineopetuksen päivät

28.10.2024 09:00

Tiedekeskus Pilke ja Lapin yliopisto

Lapin aluehallintovirasto järjestää maksuttomat Lapin aineopetuksen päivät Rovaniemellä 28.-29.10.2024 yhteistyössä Lapin yliopiston opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikön ja koulutus- ja kehittämispalveluiden kanssa. 

Ilmoittautuminen

Ohjelma koostuu viidestä erillisestä koulutuskokonaisuudesta oppiaineryhmittäin, sekä kaikille yhteisestä iltatilaisuudesta. Voit valita yhden koulutuskokonaisuuden sekä halutessasi osallistua kaikille yhteiseen iltatilaisuuteen maanantaina. Ilmoittautuminen jokaiseen koulutuskokonaisuuteen erikseen 11.10.2024 mennessä. 

  • ma 28.10. matemaattis-luonnontieteelliset (ilmoittautuminen Lapin yliopiston kautta, >>tästä linkistä)
  • ma 28.10. historia ja yhteiskuntaoppi (ilmoittautuminen sivun alareunasta)
  • ma 28.10. katsomusaineet (ilmoittautuminen sivun alareunasta)
  • ti 29.10. kielet (ilmoittautuminen sivun alareunasta)
  • ti 29.10. taito- ja taideaineet (ilmoittautuminen Lapin yliopiston kautta, tästä linkistä)

Lapin aineopetuksen koulutuskokonaisuudet oppiaineryhmittäin

Maanantai 28.10.2024: Luonnontieteitä tutkien ja toimien – Slaidaa muutoksen aallonharjalla, Tiedekeskus Pilke

Luonnontieteiden aineopetuksen päivä tarjoaa toiminnallisia menetelmiä sekä näkökulmia tulevaisuudessa tarvittavaan pedagogiikkaan. Päivän aikana voi osallistua useampaan teemaan liittyvään työpajaan.  

9.30 - 10.15 Keynote-puheenvuoro: Tekoäly - nyt, Esa Riutta
10.30 - 12.00

Työpajat:

  • ATK: Arduino, ohjelmointi ja sovellettavuus (Huom! Sama sisältö klo 13.00-14.30 pidettävän työpajan kanssa) 
    Arduinon perusteet: Ledit, koekytkentäalustat sekä ohjelmoitavat piirit ja Arduinon koodauskieli haltuun! LUMA-keskus Suomen materiaalien perusteella hands-on kokemus ensimmäisestä kosketuksesta Arduinoihin, piirien rakentamiseen sekä niiden ohjelmointiin. Valmiin tuntisuunnitelman läpikäynti, sekä materiaali niin opettajalle kuin opiskelijoille (7.-luokasta ylöspäin) tehtävineen! Lisäksi soveltavien tehtävien/projektien mahdollisuuksia jatkoon! Kouluttajana Heli Virtanen, väitöskirjatutkija, Helsingin yliopisto  
  • LUMATE: Tekoälyn käyttö käytännössä (Huom! Sama sisältö klo 13.00-14.30 pidettävän työpajan kanssa) 
    Tutustutaan järkeviin tapoihin käyttää tekoälysovelluksia, erityisesti kouluympäristöissä. Kokeilemme tekstin tuottamista tekoälyllä niin, ettei tekoäly keksi juttuja omasta päästään, vaan kirjoittaa puhtaaksi sen tekstin mitä opettaja haluaa, tekee siitä oppilaille sopivaa luettavaa ja muutenkin auttaa opettajaa oppituntien suunnittelussa. Harjoittelemme myös kuvagenerointia ja sen käyttöä, ja myös missä asioissa siitä ei välttämättä ole apua.  Kouluttajana Esa Riutta, Digi Skill Specialist, Eduhouse Oy.  
  • GE-LUMA: Jotain rajaa! Planetaariset rajat, geomedia ja paikalliset ilmiöt kestävyysmurroksen edistämisessä 
  • Maapallon tilaan ja kestävyyskasvatukseen liittyvä koulutus, jossa keskitytään Maapallon planetaarisiin rajoihin ja haasteisiin globaalilla ja paikallisella tasolla uusinta tutkimustietoa, geomediaa ja paikkatietoon sekä kestävyyskasvatukseen sopivia menetelmiä hyödyntäen. Koulutuksessa tutustutaan mm. geomedian mahdollisuuksiin, helppokäyttöisiin paikkatietoaineistoihin ja -menetelmiin, kestävyysmurrokseen ja sen esimerkkeihin Lapissa sekä paikallisiin ilmiöihin paikkatiedon avulla. Mukaasi koulutuksesta saat ideoita ja ajankohtaista tietoa opetukseesi, valmiita opetuskokonaisuuksia ja -menetelmiä sekä vinkkejä kestävyyskasvatuksen toteuttamiseen. Koulutukseen tarvitsee mukaan oman tietokoneen (tai älylaite). Työpajaan voi osallistua myös etänä. Kouluttajina Teppo Kuusela, projektipäällikkö ja LUMA-keskus Lappi koordinaattori, Lapin yliopisto ja Petteri Muukkonen, dosentti, yliopistolehtori, Geotieteiden ja maantieteen osasto, Helsingin yliopisto.
12.00 - 13.00 Lounas (omakustanteinen)
13.00 - 14.30

Työpajat:

  • LUMATE: Tekoälyn käyttö käytännössä (Huom! Sama sisältö klo 10.30-12.00 pidettävän työpajan kanssa) 
  • ATK: Arduino, ohjelmointi ja sovellettavuus. (Huom! Sama sisältö klo 10.30-12.00 pidettävän työpajan kanssa) 
  • BI: Biologian- ja maantieteen opetus oppilaan luontosuhteen ja alueellisen identiteetin kehittäjänä
    Koulutuksessa käsitellään sitä, miten koulun lähiluonto ja oma kotiseutu voi toimia monien aiheiden oppimisympäristönä. Työpajassa esitellään helppoja ja koulun lähimaastossa sekä luokassa toteutettavia menetelmiä kuten evoluutiokävely, lähiluonnon monimuotoisuustutkimus ja maisematutkimus. Työpajassa tarjotaan käytännön työkaluja ja ideoita, joiden avulla oma kotiseutu ja luonto sekä sen erityispiirteet voidaan tuoda entistä keskeisemmäksi osaksi oppitunteja. Kouluttajana Virpi Maunuvaara, peruskoulun lehtori, maantieto ja biologia, Ounasrinteen koulu  
13.00 - 16.00

KE-LUMA: Maailma palaa – Luodaan toiminnallisuutta kestävyyskasvatukseen kemiassa.
Vastuullisuus on osa hengästyttävän laajoja kemian aiheita, kuten hiilen, metallien, ravintoaineiden, veden ja tuotteiden elinkaaren perus- ja lukio-opetusta. Työpaja antaa opettajalle vaikuttavampia keinoja näiden aiheiden lisäksi mm. kiertotalouden opetukseen. Muutetaan maailmaa yhdessä. Toiminnallinen työpaja sisältää ryhmätehtäviä (kokeellisuus, väittely, vertailu) sekä koontitehtävän, johon voit koota päivän aikana ideoitasi motivaattoriksi esim. työpisteesi seinälle muistuttamaan oivalluksista! Työpajan tavoitteena on innostaa sinua toteuttamaan kestävyyskasvatusta käytännössä, syventää ymmärrystä vastuullisuudesta sekä lisätä sisäistä motivaatiota kehittää vastuullisuutta kunnianhimoisemmaksi. Kouluttajana Marianne Juntunen, matematiikan, kemian ja fysiikan opettaja, Pelkosenniemen koulu.  

14.30 - 16.00

FY: Energiaa luonnontieteisiin - Vihreä siirtymä luonnontieteiden opetuksessa.
Tule mukaan työpajaan, joka tuo esille vihreän siirtymän merkityksen luonnontieteiden opetuksessa. Työpajassa tutustutaan Lapin uusiutuviin energiamuotoihin oppilaidenkin mielenkiinnon herättävillä esimerkeillä ja tilastoilla. Tutustumme myös erilaisiin välineisiin ja menetelmiin, jotka tekevät oppimisesta innostavaa ja ajankohtaista. Kouluttajana Pieti Tolvanen yliopisto-opettaja, matematiikan, fysiikan ja kemian didaktiikka, LUMA-keskus Lapin johtaja, Lapin yliopisto.  

Sisällöstä ja toteuksesta vastaa Lapin yliopisto, Annika Tuomisto ja Katja Norvapalo. Lisätietoa koulutuskokonaisuudesta tästä linkistä. 
Ilmoittautuminen 11.10. mennessä tästä linkistä

 

Maanantai 28.10.2024: Historia ja yhteiskuntaoppi, Lapin yliopisto

9.30 - 10.15

Keynote-puheenvuoro: Tekoäly - nyt, Esa Riutta

10.30 - 12.00

Työpajat:

  • OPS-polku alakoulusta lukioon -näkökulmia historian opetukseen, Nina Penttinen, opetusneuvos, Opetushallitus
  • Millaista historianopetusta nykymaailma kaipaa? Toiminnallinen koulutuspäivä, jossa syvennytään tutkimusperustaiseen historianopettamiseen. Koulutuksessa on mahdollista jakaa ajatuksia kollegoidan kanssa ja monipuolistaa tavoitepohjaista osaamista historianopetuksessa. Kouluttajina Noora Nampajärvi, historian ja yhteiskuntaopin lehtori, väitöskirjatutkija FM ja Petri Veikkolainen, historian ja yhteiskuntaopin lehtori, FM, KM
12.00-13.00

Lounas (omakustanteinen)

13.00 - 16.00

Työpaja työskentely jatkuu

Sisällöstä ja toteutuksesta vastaa Lapin aluehallintovirasto, Mari-Annika Hemmi. 
Ilmoittautuminen 11.10. mennessä sivun alareunasta.

 

Maanantai 28.10.2024: Katsomusaineet, Lapin yliopisto

Kaikille katsomusaineiden koulutuskokonaisuuteen osallistuville yhteinen ohjelma. 

9.30 - 10.15

Keynote-puheenvuoro: Tekoäly - nyt, Esa Riutta

10.30 - 12.00

Työpaja: Tekoäly, ihmisyys ja uskonto
Työpaja haastaa pohtimaan älyä, ihmisyyttä ja eri katsomusten ihmiskuvia. Onko ihmisyys älykkyyden korkein muoto ja mittari? Miksi ihmisellä on halu luoda itseltään vaikuttavia ja näyttäviä teknologioita? Haastaako tekoälyn viimeaikainen kehitys perinteisiä ihmiskuvia? Entä miten nykyiset tekoälysovellukset on otettu vastaan eri uskonnoissa? Tilaisuudesta saat mukaasi valmiin tuntisuunnitelman katsomusopetuksen tunnilla käytettäväksi. Kouluttajina Saara Mäkelä ja Veera Lupunen

12.00 - 13.00

Lounas (omakustanteinen)

13.00 - 14.30

Katsomusten huokoisuus. Pohdintoja nuorisobarometrin pohjalta, Tomi Kiilaskoski, Nuorisobarometri
Uusin nuorisobarometri käsitteli katsomuksia ja hengellisyyttä. Se osoitti, että uskonnon merkitys nuorille on vähentynyt huomattavasti viime vuosikymmeninä. Samalla uskontojen ja muiden katsomusten näkymiseen suhtauduttiin sallivasti. Alustuksessa esitellään uusin tutkimustieto sekä pohditaan sen merkitystä: Kuinka huokoisia katsomukset ovat? Mistä merkityksellisyyden kokemus syntyvät, jos uskonnon merkitys vähenee? Onko nuorten asenteissa jotakin, joka eroaa muista sukupolvista? Mitä katsomusten kirjoon tottuneet ja sen keskellä varttuneet nuoret odottavat kouluilta ja oppilaitoksilta? Kouluttajana Tomi Kiilakoski, FT, dosentti, on nuorisotutkija ja tietokirjailija. Hän on tutkinut nuoria koulussa, nuorten osallisuutta sekä kulttuurifilosofiaa. Kiilakoski on kirjoittanut tai toimittanut viisitoista kirjaa suomeksi ja englanniksi. Ennen tutkijauraansa hän teki oikeita töitä opettajana sairaalakoulussa, ammattikorkeakoulussa ja opettajankouluttajana.

14.45 - 16.00

Työpaja: Mystinen luonto
Työpajassa tarkastellaan sitä, mikä voisi olla myyttien rooli ympäristökasvatuksessa sekä lasten ja nuorten luontosuhteen vahvistamisessa. Mystinen luonto perustuu siihen ajatukseen, että luontoon ja eläimiin liittyvillä myyteillä on mahdollisuuksia transformatiivisen ympäristökasvatuksen toteuttamisessa. Työpajassa annetaan vinkkejä siihen, miten eri-ikäisten oppijoiden kanssa voidaan tarkastella luontosuhdetta erilaisista näkökulmista. Kouluttajina Saara Mäkelä ja Veera Lupunen

Sisällöstä ja toteutuksesta vastaa Lapin aluehallintovirasto, Outi Savolainen. 
Ilmoittautuminen 11.10. mennessä sivun alareunasta.

 

Maanantai 28.10.2024: Kaikille yhteinen maksuton iltatilaisuus, Tiedekeskus Pilke

17.00

Tilaisuuden avaus, tervetuloa

17.15

Keynote: Voi hyvin opettaja! - askeleita hyvinvoivempaan työelämään, Reetta Yrttiaho, Open Minds
Miten opettaja jaksaa työssään tänään ja vielä huomennakin vaativassa ja muuttuvassa koulumaailmassa? Puheenvuorossa tutustutaan siihen, kuinka myönteisyys, palautuminen, kohtaamiset työpaikalla sekä itsemyötätunto lisäävät jaksamista ja hyvinvointia. Luento sisältää teoreettisen tiedon lisäksi konkreettisia työkaluja opettajan työn arkeen sekä ravistelee omia tapojamme toimia tai ajatella. Osallistujat pääsevät myös jakamaan ajatuksia ja kokemuksia muiden osallistujien kanssa.

18.15

Tarjolla suolaista ja makeaa & verkostoitumista

19.00

Jatkot iltanuotiolla Arktikumin rannassa, nuotiokitara musiikkia ja laulua - Lappi Love -duo 

Lisätietoa ohjelmasta ja järjestelyistä: Mari-Annika Hemmi ja Satu Salonen

Ilmoittautuminen 11.10. mennessä sivun alareunasta.

 

 

Tiistai 29.10.2024: Kielet, Tiedekeskus Pilke

9.00

Yhteinen aloitus, virittäytyminen päivän ohjelmaan

9.15 - 10.00

Lahjakkuuden tukeminen opetuksessa

Luennon aikana virittäydytään pohtimaan opetusta ja opetuksen eriyttämistä lahjakkuuden tukemisen näkökulmasta. Luennon keskiössä ovat kysymykset siitä, mitä on lahjakkuus, ja miten voimme koulussa tunnistaa ja tukea lahjakkuutta? Luento pohjautuu uusimpiin lahjakkuusmalleihin ja sen aikana esitellään ajankohtaisia tutkimustuloksia. Luennoitsijana toimii yliopistonlehtori Sonja Laine (KT) Helsingin yliopistolta. 

 

10.00 - 11.00

Kaikenlaisten oppijoiden huomioiminen kielten tunneilla
Miten rakennan oppituntini huomioiden kaikki oppilaat? Miten voin tukea oppilaita, joilla on haasteita vuorovaikutustilanteissa, motivaatiossa tai keskittymisessä? Luennolla keskitytään erityisesti kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkitykseen ja annetaan vinkkejä kielenopetuksen käytänteisiin.
Luennoitsijana kieltenopettaja, opettajien täydennyskouluttaja Nina Seljo.

11.00 - 12.00

Kielitietoisen opetuksen tarjoama tuki erilaisille oppijoille
Luento keskittyy kielitietoisuuteen ja oppimista tukeviin opetuskäytänteisiin kielten oppitunneilla. Luennolla perehdytään siihen, miten oppilaita tuetaan osallistumaan ryhmän yhteiseen toimintaan ja millaista voisi olla kielitietoinen kielten opetus. Luento antaa käytännön esimerkkejä kielitietoisen ja monikielisen pedagogiikan toteutuksesta. Luennon pitää Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkijatohtori Elisa Repo (FT), jonka väitöskirja käsitteli kielitietoista koulua. Repo on myös koulutukseltaan äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, suomenopettaja ja luokanopettaja, ja hän on aiemmin työskennellyt monikielisissä kouluissa sekä opettajankouluttajana kielitietoiseen kouluun liittyvistä teemoista. Kouluttajana tutkijatohtori, Elisa Repo Jyväskylän yliopistolta.

12.00 - 13.00

Lounas (omakustanteinen)

13.00 - 15.30

Aamupäivän luentoihin pohjautuvat työpajat. Työpajoja vetää Nina Seljo.

Sisällöstä ja toteutuksesta vastaa Lapin aluehallintovirasto, Satu Pieski. 
Ilmoittautuminen 11.10. mennessä sivun alareunasta.

 

Tiistai 29.10.2024: Taito- ja taideaineet, Lapin yliopisto

9.15 - 10.00

Lahjakkuuden tukeminen opetuksessa

Luennon aikana virittäydytään pohtimaan opetusta ja opetuksen eriyttämistä lahjakkuuden tukemisen näkökulmasta. Luennon keskiössä ovat kysymykset siitä, mitä on lahjakkuus, ja miten voimme koulussa tunnistaa ja tukea lahjakkuutta? Luento pohjautuu uusimpiin lahjakkuusmalleihin ja sen aikana esitellään ajankohtaisia tutkimustuloksia. Luennoitsijana toimii yliopistonlehtori Sonja Laine (KT) Helsingin yliopistolta. 

10.00 - 12.00

Työpajat:

  • Kotitalous: Arvioinnin Menetelmiä, Marja Myllykangas (sivistysjohtaja, johtava rehtori)
  • Käsityö: Tekstiilityön työtapojen uudet teknologiat, kankaanpainantaa teknologiaa hyödyntäen, Sanna Takaluhta (yliopisto-opettaja, Lapin yliopisto)
  • Käsityö: Sähköä ja elektroniikkaa opetukseen. Työpajassa tutustutaan sähkö- ja elektroniikkarakentelun mahdollisuuksiin käsityön opetuksessa. Työpajassa toteutetaan yksinkertainen transistorikytkentä, jonka avulla voidaan havainnollistaa oppilaille sähköön liittyviä ilmiöitä ja keskeisiä käsitteitä. Miia Hast (yliopistonlehtori, Lapin yliopisto)
  • Musiikki: Ukulele säestyssoittimena. Miten säestysrytmit kannattaa ajatella? Miten kappaleita voi ”helpottaa”? Miten valmistaa harjoittelumateriaalia helposti? Soitetaan ja harjoitellaan käytännössä. Mikko Nuorala (Musiikkipedagogi AMK, kitara) 
12.00 - 13.00

Lounas (omakustanteinen)

13.00 - 15.00

Työpajat:

  • Kotitalous: Opetus- ja opiskelutaitojen menetelmiä, Marja Myllykangas (sivistysjohtaja, johtava rehtori)
  • Käsityö: Tekstiilityön työtapojen uudet teknologiat, kirjovan ompelukoneen mahdollisuudet, Sanna Takaluhta (yliopisto-opettaja, Lapin yliopisto)
  • Käsityö: CNC-jyrsimen käyttö käsityön opetuksessa. Työpajassa tehdään pienimuotoinen harjoitustyö, jonka avulla opetellaan CNC-työstön perusperiaatteet. Työpajassa saa käytännönläheisiä vinkkejä CNC-tekniikan haltuunottoon ja hyödyntämiseen peruskoulun käsityön opetuksessa. Jaakko-Ilkka Mäenpää (lehtori, Lapin yliopiston harjoittelukoulu) ja Olli Vaaramo (tutiopettaja, Lapin yliopiston harjoittelukoulu) 
  • Musiikki: Laulun opettaminen lapsille ja nuorille. Äänenkäytön ja laulun opettamista lapsille (ja muillekin) sopivalla tavalla. Tehdään ja kokeillaan yhdessä. Heli Kaltiokumpu (Musiikkipedagogi AMK, pop/jazzlaulu)

Sisällöstä ja toteuksesta vastaa Lapin yliopisto, Linda Kuisma. Lisätietoa koulutuskokonaisuudesta tästä linkistä. 
Ilmoittautuminen 11.10. mennessä tästä linkistä. 

 

Kohderyhmä

Lapin alueen aineopettajat erityisesti perusopetuksesta.

Muut tiedot

Tilaisuus on maksuton. Lapin aluehallintovirasto tarjoaa osallistujille kahvit.

Tiedekeskus Pilke, Ounasjoentie 6, 96200 Rovaniemi

Lapin yliopisto, Yliopistonkatu 8, 96300 Rovaniemi

Lisätietoja

Valitse haluamasi ilmoittautumisvaihtoehto
Ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen päättyy
Määrä

Ilmoittautuminen päättyy 11.10.2024 08:00

Määrä:


Ilmoittautuminen päättyy 11.10.2024 08:00

Määrä:


Ilmoittautuminen päättyy 11.10.2024 08:00

Määrä:


Ilmoittautuminen päättyy 11.10.2024 08:00

Määrä:


Ajankohta

Alkaa:   28.10.2024 09:00
Päättyy:   29.10.2024 15:30

Tapahtumapaikka

Tiedekeskus Pilke ja Lapin yliopisto

Rovaniemi

Tarkempi kartta ja ajo-ohjeet